איטום חניונים תת-קרקעיים:
חניונים תת-קרקעיים מהווים אלמנט מפתח בתשתית העירונית המודרנית. מאחורי החוויה הנוחה של חניה מתחת לקרקע, מסתתרת אחת המשימות המורכבות ביותר בתחום הבנייה והאיטום. מניעת חדירת מי תהום ולחות לחללים תת-קרקעיים היא אתגר טכני ומקצועי שנועד להבטיח את יציבות המבנה, הגנה על רכבים וערך הנכסים לאורך שנים.
עבודת האיטום בחניונים תת-קרקעיים מציבה דרישות ייחודיות לסביבת העבודה הצפופה, הטיפול במעברי צנרת והדרך היעילה להתמודד עם לחצים הידרוסטטיים גבוהים מתחת לפני הקרקע. ללא איטום מקצועי ואפקטיבי, עלול החניון להפוך לבור מים דליל, שרק ממחיש כמה קריטי תהליך האיטום לתכנון ולבנייה נכונים של חניונים תת-קרקעיים.
מאמר זה יעמיק בפתרונות האיטום המתקדמים המיושמים כיום להבטחת יובש וחוזק לאורך זמן, תוך שמירה על תקנים בטיחותיים חשובים לרווחת הציבור.
מתי נדרש איטום פנימי של חניונים תת-קרקעיים:
במקרים רבים, חניונים תת-קרקעיים נבנים במצב בו אין גישה חופשית לקירות החיצוניים לצורך ביצוע עבודות איטום רגילות. במצבים אלו, הפתרון הוא ביצוע "איטום שלילי" או "איטום פנימי" של החניון.
מהו איטום שלילי?
איטום שלילי הוא תהליך בו האיטום מבוצע מהצד הפנימי של הקירות, תוך שימוש בחומרים וטכנולוגיות ייחודיות. מטרתו העיקרית היא למנוע חדירה של מים שכבר חלחלו דרך הקירות החוצה, אל תוך החניון עצמו.
חשיבות האיטום הפנימי:
- מאפשר איטום יעיל גם כשאין גישה חיצונית לקירות.
- מונע נזקי רטיבות וחלודה בתוך החניון.
- שומר על יציבות המבנה לטווח ארוך.
- מגן על רכבים מפני קורוזיה בסביבה רטובה.
שיטות לאיטום פנימי בחניונים:
- ציפוי הקירות בממברנות ביטומניות גמישות מיוחדות.
- איטום "רטוב על רטוב" באמצעות ממברנות צמנט והידראוליות.
- טיפול באיזורים פגיעים – מעברי צנרת, חורים וסדקים.
- שילוב מערכות ניקוז ואיוורור מתאימות.
- איטום בהזרקות נחשב למאוד אפקטיבי.
האיטום הפנימי של חניונים תת-קרקעיים הוא פתרון יקר יותר מאיטום רגיל, אך הוא בלתי נמנע כשאין נגישות חיצונית. ביצועו על ידי חברות מומחיות באיטום מקצועי הוא הכרח לשמירת החניון יבש לאורך שנים.
כשלי איטום בחניונים תת-קרקעיים – גורמים ומניעה
כשלים באיטום של חניונים תת-קרקעיים עלולים להוביל לתוצאות הרסניות של חדירת מים, נזילות, ונזקי רטיבות כבדים. על מנת למנוע כשלים חמורים אלה, חשוב להכיר את הגורמים העיקריים המובילים אליהם ואת דרכי הפעולה הנכונות למניעתם:
מבנה לקוי וטיפול בלתי מקצועי במישקים – מישקי הפסקת יציקה, מישקים סייסמיים וטרמיים הם נקודות תורפה שדורשות טיפול מקצועי וחומרי איטום ייעודיים. טיפול לקוי עלול לפגוע בשלמות האיטום.
חוסר התייחסות לפרטי חיבור אלמנטים – חיבורים בין אלמנטים אנכיים לאופקיים הם אזורים בעייתיים שחייבים לזכות לתשומת לב מיוחדת, תכנון מוקפד ושילוב מערכות איטום שונות.
התעלמות מטיפול באלמנטים חודרים – צנרת, כבלים וברזל זיון החודרים את מעטפת האיטום מהווים כשלים פוטנציאליים. חובה להשתמש בחומרים מיוחדים כמו התזות והשרוולים לאיטום מוקפד.
יישום לקוי של מערכת האיטום – אי-ציות להנחיות היצרן והמתכנן בנוגע לחומרים וטכניקות היישום עלול לפגוע בתפקוד המערכת בטווח הקצר או הארוך.
חוסר מודעות של קבלני משנה ופגיעות משטח – עבודות חפירה, כלים כבדים ופעולות אחרות עלולות לפגוע בשכבת האיטום, כשכשל מקומי יכול להוביל לכשל נרחב.
תשתית בלתי מוכנה – ביצוע איטום על משטח בטון לא מוכן, לא ישר וללא ניקיון ראוי ממוטט את יעילות המערכת ומזמין כשלים עתידיים.
יישום נכון, תכנון מוקפד, הקפדה על התקנים והדרכת כוח האדם הם חיוניים על מנת להימנע מכשלים דרסטיים באיטום החניונים התת-קרקעיים.
לא מחכים לגשם הבא – איטום חניונים מקצועי שמגן על הנכס שלכם
אין עליכם להמשיך ולספוג נזקי רטיבות ונזילות בחניון התת-קרקעי שלכם! אצלנו בחברת פייביש איטום בניה וגובה המובילה בישראל, אנחנו מבינים כי נזילות הן לא רק מטרד – הן יכולות לגרום נזק רציני למבנה ולרכוש. זו הסיבה שאנו מציעים שירות איטום חניונים מקצועי ויסודי הכולל אבחון מקור הנזילה, טיפול יעיל בנקודות הכשל, ויישום מערכות איטום מתקדמות ובעלות אחריות ארוכת טווח. צרו אותנו עוד היום לפגישת יעוץ ראשונית ללא תשלום וחיסכו לעצמכם זמן, כסף וראש כואב בטיפול בבעיית הנזילות מהשורש!